Det Kongelige Døvstummeinstitut I 1807 blev "Det kongelige Døvstumme-Institut" i København oprettet, det var det første i sin art i Danmark, der fantes hverken private eller offentlige dødstummeanstalter, så undervisning af døvstumme starter her i dette institut. Den virkede som den eneste i næsten 50 år, da der blev oprettet en privat døvstummeskole på grund af undervisning ved talemetoden. Den blev drevet af cand. theol. Joh. Keller, "Den Kellerske døvstummeskole" I 1839 gik eleverne i drenge klasser og pige klasser, og gik 2 år i hver klasse, dette ændredes dog i 1847, således at piger og drenge gik sammen og så 1 år i hver klasse.. På det tidspunkt var der 88 elever, dette tal steg dog senere betydeligt. I undervisningen skelnede man mellem begrebsmeddelelser, som skete gennem tegnsproget og sprogmeddelelser, som skete gennem skrift og håndalfabetet, Der er nævnt at undervisningen bl.a. bestod af , forklaring af ordsamlinger med tegn og skrift, skriftlig beskrivelse af billeder eller efter diktat i tegnsprog. Ordsamlinger forklaredes ved hjælp af tegn og eksempler i skriftsproget, til udvidelse af elevernes begreber og ordforråd. Og man benyttede skrivning til indlæring af nødvendigt ordforråd. Eleverne lærte de skrevne bogstaver og håndalfabetet. Læreren gjorde tegnet og så skulle eleverne kunne gengive ordet i skrift eller håndalfabet.. Således kunne eleverne lærer ca. 350 hovedord. Der er beskrevet en plan for de forskellige alderstrin / klassers indhold i undervisningen. i forhold til læring af gramatikken i sproget. Metoden i undervisningen var hermed sat i system, som man arbejdede efter. Omkring 1839 kom en ny udvikling fra Tyskland, man kaldte den "den tyske metode" eller talemetoden, den skulle lære eleverne at udtrukke sig ved mundtlig tale, der skulle øves i artikulation.. Flere tvivlede dog på metodens anvendelighed. Der blev indledt forsøg med elever der skulle undervises efter talemetoden, resultaterne var ikke tydelige, idet eleverne blev udvalgte, og undervist i små hold eller eneundervisning. |
|